چکیده مهمترین دستورات اتوکد
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
چکیده مهمترین دستورات اتوکد
نوشته شده در سه شنبه 13 / 11 / 1392
بازدید : 2749
نویسنده : مسعود رسولیان

دستگاه مختصات:

-         دستگاه مختصات دکارتی    

-         دستگاه مختصات قطبی

روش های استفاده از محور مختصات:

1-    مختصات مطلق:   اگر مختصات هر نقطه را نسبت به مبداء مختصات بسنجیم

2-    مختصات نسبی  @:   اگرمختصات هر نقطه را نسبت به نقطه ی ما قبل آن بسنجیم  به آن مختصات نسبی میگویند زیرا نسبت به نقطه ی قبل اندازه گیری میشود.

3-      روش وارد کردن مستقیم فاصله:    این روش در اصل یک روش مختصات نسبی می باشد. نشانگر را در جهتی که باید نقطه جدید ترسیم شود حرکت می دهیم و سپس فاصله را وارد میکنیم و کلید Enter  را می زنیم.

فرمان Line :   یکی از پر کاربرد ترین فرمانها در نقشه کشی است. که برای اجرا کردن این دستور از مخفف آن یعنی حرف L استفاده می کنیم.

مقدمه ای بر دستورات ویرایشی (Modify ):

به دستوراتی که برای تصیح اشتباهات یا بهبود ترسیمات و پرهیز از تکرار دستورات به کار گرفته شوند، دستورات ویرایشی گویند که در منوی modify قرار دارند.

فرمانهای ویرایشی کار خود را با اعلان select object آغاز میکنند، که بایستی با کلید چپ ماوس موضوعات مورد نظر را انتخاب کرده و با کلید سمت راست یا Enter آنها را ویرایش میکنیم.

روش های انتخاب موضوعات     select object

1-    انتخاب مستقیم و تک به تک:

2-    استفاده از پنجره های مستطیلی:   اگر مربع انتخاب را در نقطه ای از صفحه نمایش قرار دهیم که در آن موضوع ترسیمی نباشد ودکمه سمت چپ ماوس را کلیک کنیم،‌فرض اتوکد بر این خواهد بود که شما تعین یک پنجره مستطیل شکل را دارید که این گوشه اول پنجره است و منتظره گوشه دیگر  (other corner ) میشود.

نکته:   تمرین ودانستن معنی     از چپ به راست: خط چین                   از راست به چپ: ممتد

فرمان ویرایشی Erase (E): پاک کردن خطوط و یا اشکال اضافی

دستور  Undo : (U / Ctrl+z):

برگشت به وضعیت قبل از اجرای آخرین دستور اگر این دستور را مرتباً اجرا کنیم هر بار یک دستور به عقب باز میگردیم تا جایی که هیچ دستوری اجرا نشده باشد

دستور ،Redo (Ctrl+y):    عکس دستور Undo

فرمان ویرایشی Offset (O):

به کمک این فرمان می توان یک کپی از موضوعات با فاصله معین از آن ترسیم نماییم. بعد از اجرای دستور مقدار فاصله را مشخص کرده و موضوعات را انتخاب می کنیم و در جهتی که می خواهیم آفست انجام شود کلیک مکنیم.

فرمان ویرایشی  TRim (tr):  یکی از فرامین پر کاربرد می باشد و به معنی کوتاه کردن یا قیچی کردن می باشد. در این دستور با مفهوم لبه یا Edge آشنا می شوید.

 فرمان ویرایشی EXtend (ex):   افزایش طول یک خط تا یک لبه ی از پیش تعیین شده

کمک رسم ها object snap    (کلیک راست ماوس shift+):

یک امکان مفید و لازم که می توان به کمک آن با دقت ترسیم کرد. با گرفتن کلید  shift و زدن کلید راست ماوس منوی کرکره ای حاوی دستورهای Osnap Setting  باز میشود.

فرمان ترسیمی دایره Circle (c): که با مشخص کردن مرکز و شعاع قابل دسترسی خواهد بود.

فرمان Regen (re ):گاهی با انجام عملیات روی نقشه ممکن است تشکیل نقشه روی مانیتور دچار اشکال شود که البته در چاپ چنین نخواهد بود. برای نمونه: زمانی که یک دایره بصورت چند ضلعی دیده شود,این دستور این اشکال ظاهری را بر طرف می کند.

 فرمان ویرایشی Move (m):

موضوع یا موضوعاتی را که می خواهید جا به جا کنید انتخاب می کنید. با راست کلیک یا زدن Enter به اتوکد میگویید که وارد مرحله بعدی شود سپس نقطه مبنای جا به جایی را مشخص می کنید که بهتر است از خود رسم کمک بگیرید و از نقاط مشخصی در رسم استفاده کنید و سپس نقطه دوم را که می خواهید نقطه مبنا در آنجا قرار گیرد مشخص می کنید

(( یا عدد فاصله جا به جایی را نسبت به نقطه مبنا وارد کنید ))

فرمان ویرایشی COpy (co):  برای ایجاد  نسخه مشابه از یک شکل.

نکته:در اتوکد 2004 برای ایجاد چندین نسخه مشابه از یک شکل از گزینه ی Multiele (m) استفاده میکنیم.

فرمان Fillet (گرد کردن گوشه ها):

                                        - Polyline : گردکردن همه گوشه ها یکباره

                                        - Radiuse : تنظیم شعاع گردی

                                       - Trim : تعریف چگونگی  No Trim or Trim

 

فرمان Chamfer (پخ زدن گوشه ها):

روش اول: با استفاده از وارد کردن اندازه پخ روی لبه ی اول و دوم ( روش Distance )

روش دوم: با استفاده از وارد کردن اندازه پخ روی لبه اول و زاویه نسبت به آن ( روش Angel)

 

فرمان ترسیمی Rectangle : ترسیم چهار ضلعی

فرمان ترسیمی Pline  (pl) : ترسیم خطوط پیوسته

فرمان ترسیمی Polygon : ترسیم چند ضلعی

فرمان Mirror (mi):برای قرینه سازی و ایجاد تصویر آینه ای از موضوعات استفاده می شود که با انتخاب موضوعات و تأیید و نشان دادن محور قرینه سازی به اتوکد قابل دسترسی است.

در انتها پیغامی مبنی بر حذف شکل اولیه نمایان می شود که می توانید آن را قبول یا رد کنید.

فرمان ویرایشی explode:   متلاشی کردن اشیای یک پارچه

فرمان ویرایشی SCale (sc):   

با این دستور می توان مقیاس ابعاد ترسیمی را تغییر داد یعنی می توان آنها را کوچکتر یا بزرگتر از ابعاد اولیه کرد.

فرمان ویرایشی  ARray (ar):

به معنی آرایه ـ مرتب کردن. از این دستور برای مرتب کردن موضوعات بصورت Rectangular (سطری ـ‌ ستونی) و یا Polar ( دایروی ـ قطبی) استفاده میشود.

Object properties (pr)  یا  (  (Ctrl+1:

خصوصیات اشکال از جمله خط چین بودن، رنگ و لایه را مشخص می کند و به شما امکان تغییر این خصوصیات را میدهد.

ایجاد لایه :   فرمان  Layer  = LA

-         نامگذاری

-         خاموش و روشن کردن لایه ها

-         وضعیت Lock/Unlock

-         وضعیت freeze

-         تعیین رنگ لایه

-         تعین نوع خط

-         تعیین ضخامت خط

-         تعیین چاپ کردن و یا چاپ نکردن یک لایه (No plot)

فرمان Mach properties :MA     یکی کردن ویژگی های خطوط

فرمان Hach (h): ایجاد هاشور برای دیوارهای برش خورده و یا اشکال وسطوحی که به یکی از انواع هاشور احتیاج داشته باشند

فرمان  ‌Dimension ( اندازه گذاری ):برای اندازه گذاری ترسیمات باید ازاین منوی استفاده کنیم که شامل موارد زیر می باشد:

-         روش خطی                Linear

-         روش مورب              Aligned

-         روش زاویه ای           Akgular

-         روش شعاعی              Radius

-          

دستورات مفید: Area    و  Distance  و Pedit   و Text  و Divide  و Rotate   و Plot  

F10                 op=Option  و   Ltscale  و   کلید  ESc   و 

 

دستورات طلایی:         Stretch        و     Oops

 

دستورات لازم و کاربردی سه بعدی:

Extrude                                                   3d view>.. isometric view File > View >

Boundary  =bo                                                       

UCS                                                                             

Slice                                                                   

     SUBTRACT         Union                                                            

در انتها یاد آور می شوم هر از چندی لازم است ترسیمات را ذخیره نماییم تا بنا بهر دلیلی زحماتمان از دست نرود.



Get Your Own Scroller
Glitter Graphics, Glitter Pics

:: موضوعات مرتبط: جزوات و کتب , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: